Jak nakłonić klienta do kontynuowania zakupów

Jak doskonale wiadomo, porzucony koszyk nie musi wcale oznaczać końca zakupów. Klienci porzucający koszyki mogą, bowiem być, dzięki dobrze ukierunkowanej oraz systematycznej strategii marketingowej odzyskani. Innymi słowy szanse na odzyskanie klienta są całkiem spore, choć owszem, ostateczne rezultaty są trudne do przewidzenia. Ni miej jednak warto próbę tę podjąć.

Odzyskać koszyk

Odzyskiwanie porzuconych koszyków powinno się rozpocząć od ustalenia przyczyn przerwania procesu zakupowego. Jest to rzecz jasna bardzo obszerne zagadnienie, można jednak wyróżnić kilka, najbardziej podstawowych przyczyn, jakim są chociażby:

  • wysokie koszty przesyłki,
  • zbędne, rozpraszające klienta komunikaty na etapie finalizowania zakupu,
  • brak różnych form płatności,
  • brak wyraźnych zapewnień o bezpieczeństwie transakcji zakupu,
  • skomplikowany proces udzielania odpowiedzi na zapytania klientów.

Do powyższej listy włączyć należy również czysto subiektywne powody porzucania koszyków, pod postacią chociażby braku gotowości klienta do dokonania zakupu, bądź też brak chęci dokonania zakupu i traktowania tym samym koszyka, jako listy obserwowanych produktów (celem osiągnięcia np. wymaganego minimum potrzebnego do bezpłatnej przesyłki). Zastanawiają się nad powodami takich a nie innych zachowań klientów, warto również wsiąść pod uwagę funkcjonalność, intuicyjność i przejrzystość naszej witryny internetowej. Być może, bowiem konieczne są poprawki, które witrynę naszego sklepu uczynią bardziej klientom przyjazną, a tym samym bardziej zachęcająca do podejmowania i finalizowania procesu zakupowego.

Jak doskonale wiadomo, porzucony koszyk nie musi wcale oznaczać końca zakupów

Autor zdjęcia: danielfoster437

Jak zostało wspomniane na samym początku, odzyskiwanie porzuconych koszyków przeprowadza się przy pomocy konkretniej strategii e-marketingowej (więcej: https://www.marketizator.com/pl/ratuj-koszyki), której podstawą jest kontakt z klientem za pomocą pozyskanego wcześniej od klienta adresu e-mail (należy przy tym zadbać o to, aby klient takowy adres pozostawił). Zanim jednak przystąpimy do kontaktu, koniecznym jest ustalenie przyczyn przerwania transakcji (o czym wspominaliśmy przed chwilą). Sam natomiast kontakt z klientem:

  • powinien mieć formę przypomnienia wysyłaną tuż po przeprowadzeniu danej transakcji,
  • może mieć formę spersonalizowanej wiadomości zawartej w newsletterze,
  • powinien nastąpić w ciągu dwóch i dwudziestu czterech godzin,
  • może nastawić nawet w okresie do kliku tygodni (w przypadku na przykład drogich zakupów lub ostatecznego wezwania do akcji),
  • powinien być raczej powściągliwy, choć szczypta humoru na pewno nie zaszkodzi,
  • powinien być odpowiednio wizualnie oprawiony,
  • powinien zawierać wyraźne wezwanie do akcji,
  • powinien być dostosowany do konkretnego klienta (inaczej należy, zatem postępować z klientami stałymi, inaczej z nowymi, inaczej z kobietami, inaczej z mężczyznami itp.).