Personalizacja – co to takiego?

Personalizacja jest podjęciem działania, na skutek, którego możliwe jest dostosowanie cech produktu (w szczególności jego właściwości) lub usługi, do indywidualnych potrzeb użytkownika. W przypadku działań z zakresu e-commerce, dzięki zastosowaniu personalizacji możliwe jest nie tylko zaprojektowanie unikatowego produktu, ale także i jego zakupienie.

Z jakiego powodu zastosowanie personalizacji się opłaca?

Personalizacja jest podjęciem działania, na skutek, którego możliwe jest dostosowanie cech produktu (w szczególności jego właściwości) lub usługi, do indywidualnych potrzeb użytkownika

Autor zdjęcia: supahcute ^__^

Żyjemy w czasach bardzo nasilonego konsumpcjonizmu. Z faktem tym ciężko polemizować. Na rynku jest jednak bardzo silna konkurencja, która wymusza pewne zachowania firm, które popyt swoich klientów chcą zaspokajać. Konieczne jest oferowanie klientom unikalnego produktu, niedostępnego dla szerokiego grona odbiorców.

Mimo tego, że jest to trend obserwowany od niedawna na rynku, statystyki sprzedaży mówią wprost – warto go stosować. Produkty spersonalizowane sprzedają się bardzo dobrze, mimo tego, że nierzadko ich cena jest dużo wyższa niż produktów dostępnych ogólnie, oferowanych szerokiemu gronu nabywców.

Co poddaje się personalizacji?

Tak naprawdę, personalizować można właściwie wszystkie produkty, od czekoladek począwszy, a na samochodach skończywszy. W praktyce najprościej jest jednak personalizować etykiety i nadruki, które umiejscowione są na płaskim modelu. Aby zachęcić klientów do dokonania zamówienia i zakupu produktów spersonalizowanych, bardzo ważne jest pokazanie podglądu dobranego przez klienta przedmiotu. Przydatne są w tym wypadku wszelkiego rodzaju wizualizacje i orientacyjne zdjęcia ukazujące skonfigurowany przedmiot. Dzięki opcji podglądu, zapewniającego wizualne zapoznanie się z produktem jeszcze przed dokonaniem jego zamówienia, klient może ocenić, czy spełnia on jego oczekiwania, czy może nie do końca jest tym, czego szukał. Korzystanie z konfiguratora daje również satysfakcję współtworzenia unikatowego dzieła, które niedostępne jest w takiej postaci dla innych użytkowników.

Jakie są korzyści płynące z wykorzystania personalizacji?

Korzyści, które wynikają z zastosowania personalizacji jest bardzo dużo. Z pewnością, należy tu wspomnieć przede wszystkim:

  • zauważalny wzrost sprzedaży,
  • możliwość wyjścia na przeciw indywidualnym potrzebom klienta,
  • możliwość zastosowania w praktyce unikalnych metod marketingowych,
  • wyprzedzenie konkurencji w kontekście jakości usług,
  • wyprzedzenie konkurencji w odniesieniu do podążania za trendami,
  • etc.