Testy AB – proste narzędzie, przynoszące wymierne korzyści

Testy AB wykonywane są powszechnie we wszystkich większych serwisach internetowych (kilka interesujących faktów tutaj). Przeprowadza się je zwłaszcza tam, gdzie istotny jest poziom uzyskiwanej konwersji. Faktem jest jednak, że tak naprawdę do ich stosowania przekonać powinien się każdy, kto posiada swoją stronę w Internecie. Zawsze jej posiadanie wiąże się bowiem z określonym celem, a aby cel ten móc uzyskać, konieczne jest spełnienie oczekiwań użytkowników i umiejętne kierowanie ich działaniami w taki sposób, by wykonywali oni czynności na których zależy nam najbardziej.

By testowanie przyniosło zamierzony skutek

Wyniki, które uzyskało się w toku prowadzenia testów AB, mogą być neutralne, ale mogą także pokazywać na znaczny wzrost współczynnika konwersji, na czym z oczywistych względów zależy nam najbardziej

Autor zdjęcia: Mr.Boombust

W pierwszym kroku, konieczne jest postawienie właściwie sformułowanej hipotezy. Jest to teza, którą stawiamy na samym początku, nim rozpoczniemy testowanie. Powinna ona wskazywać nam sposób, dzięki któremu możliwe stanie się osiągnięcie założonego przez nas celu. Można więc przykładowo postawić taką hipotezę, która będzie mówiła, że dokonanie zmiany w formularzu kontaktowym spowoduje wzrost współczynnika konwersji o 5% w odniesieniu do wersji wyjściowej i pierwotnej formy witryny.

Samo testowanie w praktyce jest rodzajem eksperymentowania. Nie może być tu jednak mowy o dowolności i chaotycznym działaniu, musi być bowiem przeprowadzone według ściśle określonych zasad.

Liczy się czas i liczba odwiedzin

Należy więc pamiętać, że aby móc uzyskać poprawny i precyzyjny wynik, należy wziąć pod uwagę kilka szalenie istotnych czynników. Przede wszystkim należy mieć właściwe wyczucie czasu, bowiem dwie, różniące się pomiędzy sobą wersje testowanej witryny muszą być wyświetlane użytkownikom nie tylko w tym samym czasie, ale i przez ten sam okres czasu. Jeśli nie uda się spełnić tego warunku, zaskutkuje to uzyskaniem niewiarygodnych wyników, na które wpływ może mieć chociażby sezonowość, bądź też inne wydarzenia zewnętrzne.

Analiza zebranych danych

Zapominać również nie można o umiejętności dokonania właściwej analizy zebranych danych. Wyniki, które uzyskało się w toku prowadzenia testów AB, mogą być neutralne, ale mogą także pokazywać na znaczny wzrost współczynnika konwersji, na czym z oczywistych względów zależy nam najbardziej.

Nie można oczekiwać jednak wyników niemożliwych do uzyskania, na przykład konwersji rzędu 90 procent. To po prostu poziom nie do spełnienia i warto mieć tego świadomość. Satysfakcjonujący wynik to wzrost współczynnika konwersji o kilka do kilkunastu procent. Wiele zależy tu jednak od tego, z jakiego poziomu wyjściowego się startowało. Gdy konwersja uzyskiwana za pośrednictwem serwisu wynosiła 45%, nie można oczekiwać wzrostu o 15% .